Saturday, 5 November 2011

Pengalaman saya sebagai ejen Insuran/ Takaful

 Salamsejahtera,

Saya bermula dengan sambilan dan agak bersahaja kerana pada masa itu saya bekerja di syarikat swasta dan gaji agak lumayan. Kesedaran saya bermula setelah gagal menceburi bidang MLM ( derect selling ) , banyak juga syarikat MLM yang saya join tapi hasilnya mengecewakan. Mungkin bukan rezeki saya kot.....

Setelah setahun saya membeli insuran hayat , agen insuran saya mempelawa saya buat insuran dengan alasan katanya, ianya satu perniagaan yang bagus dan boleh dijadukan satu kerjaya dan lagi kurangnya agen insuran yang berbangsa melayu. Saya pun terima pelawaan beliau sebab bila saya perhatikan memang saya tak jumpa agen insuran melayu. Insuran hayat yang saya beli pun agen nya berbangsa india.

Satu lagi yang saya perhatikan bila vendor yang masuk ketempat saya kerja untuk menghantar barang ke kilang dia pun buat insuran juga sebab ada antara kawan saya beli insuran dengan vendor tersebut dan agen insuran itu pun berbangsa cina.

Jadi saya pun berfikir daripada kawan - kawan saya beli insuran dengan agen cina tu baik saya yang jual insuran kepada kawan-kawan saya.

Selepas lulus peperiksaan pun saya pun mula kan operasi saya sebagai agen insuran. Alhamdulillah, saya buat insuran dengan niat tu memanglah nak cari duit lebih tapi yang lebih kuat lagi sebenarnya saya dah pasang NIAT tak nak makan gaji selama-lamanya sebab saya rasakan majikan kita sentiasa tidak puashati. Apa tidaknya bila tidak capai sasaran yang di kehendaki kenalan cari jalan penyelesain sehingga ketahap yang sepatutnya dan bila sasaran dah dapat kena fikirkan pula bagaimana untuk meningkatkan sasaran yang sedia ada lebih tinggi, adusssss, pening aku di buat nya...... macamni sampai bila pun sama aje!

Setelah 2 tahun saya menceburi bidang insuran ini saya agak terkejut sebab hasilnya memang lumayan kerana saya kirakan bila bekerja selama 10 tahun pendapatan sebulan , saya telah dapat hasilnya dengan menjual insuran. Ini baru buat bersahaja dan secara sambilan kalau sepenuh masa pasti saya akan dapat lebih lagi.

April 2004 detik saya







2 comments:

  1. sy student lgi dan sy berminat nk join dlm bidang ni...tp sy xde ilmu dlm bidang ni...apa patut sy bt dan apa patut sy tahu? email2 la info dkt sy amirul_ariess@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Menjadi Jutawan Dengan Hanya Sebagai Agen Insuran?
    Rahsia, Teknik & Strategi Terbongkar!
    Layari www.agenthandal.blogspot.com

    ReplyDelete

sudi-sudila komen yer....