Tuesday 25 October 2011

Belajar pandai-pandai ya anak ku..

Salam sahabatku,

Dulu kita mula belajar seawal 7 tahun,itu lingkaran tahun 70'an dan sekarang bila mengikut peredaran zaman seawal umur 4 tahun dah mula Pra-sekolah tapi tak lah wajib. Walaupun tak wajib tapi kalau kita tak hantar anak kita sekolah nanti bila umur 7 tahun (Darjah 1) ketinggalan lah pulak.

Anak orang lain dah kenal huruf,boleh tulis dan mungkin boleh membaca bila mula darjah 1 tapi anak kita kalau tak ikut Pra-sekolah pasti akan tercicir dengan kawan-kawan nya yang lain. Jadi,kenalah kita ikutkan juga hantar Pra-sekolah. Sayang anak lah katakan....

Dari 4 tahun hingga 12 tahun anak kita sekolah memang memerlukan kos yang banyak, lebih-lebih lagi kalau anak lebih dari seorang.Setiap awal tahun mesti kena sediakan kelengkapan sekolah dan situasi itu biasa nya ibu bapa akan rasa banyak mengeluh tentang budjet tapi demi anak-anak tersayang dan tanggungjawab kena lah di uruskan juga.

Setiap hari kita sebagai ibu bapa akan menasihatkan anak-anak belajar lah pandai sampai ke menara gading dan harapan itu mesti ada pada setiap ibu bapa.

Tapi sebagai ibu bapa masih ramai yang tidak membuat persediaan awal untuk anak-anak secara sistematik dan selamat. Ramai anak yang bijak tak dapat meneruskan pelajaran yang lebih tinggi sebab kos pendidikan sekarang terlalu mahal, kalau pinjam dengan PTPTN nak bayar semula ramai yang gagal, ibu bapa hilang pendapatan sebab hilang upaya , ibu bapa meninggal dunia awal dan sebagai nya.

Saya cadangkan di sini supaya buat lah dana pendidikan bersama MAA Takaful. Bila kita bertindak dengan bijak dan meletakkan risiko seperti di atas kepada MAA Takaful maka apa yang kita rancang untuk masa hadapan anak kita lebih terjamin dan sudah pasti anak kita akan dapat meneruskan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi.

Dengan meletakkan risiko yang tidak dijangka kepada MAA Takaful kita tidak akan mengecewakan anak-anak walaupun perkara yang tidak selesa seperti di atas berlaku pada kita.

Persediaan awal memang terlalu penting

0 comments:

Post a Comment

sudi-sudila komen yer....