Wednesday 19 October 2011

DANA HAJI



Pelan Alternatif Simpanan Menunaikan Haji

Pengenalan

Rukun islam yang ke-5 mewajibkan semua umatnya yang berkemampuan untuk mengerjakan haji diMekah.Namun begitu sudahkah kita mula menyimpan?Berkemampuan disini bermaksud ianya tidak membebankan umat islam dalam erti kata lain tidak sampai berhutang/tidak boleh berhutang untuk menunaikan haji.Dengan MAA Takafulink Simpanan Haji, semua umat Islam akan berpeluang menyimpan di samping juga mendapat perlindungan risiko kematian . MAA Takafulink Simpanan Haji juga menyediakan khairat kematian dan juga perbelanjaan untuk badal haji jika penyimpan meninggal dunia sebelum sempat mengerjakan fardhu haji.

Ciri-ciri dan kelebihan Takaful Haji
1. belanja pengurusan pengkebumian(khairat kematian) RM2000 diberi dalam tempoh 24 jam
2. RM5000 untuk waris mengerjakan BADAL HAJI
3. 100% dari jumlah perlindungan bagi manfaat tambahan akan dibayar terhadap kematian atau hilang upaya kekal keseluruhan jika meninggal diMalaysia
4. 200% dari jumlah perlindungan bagi manfaat tambahan akan dibayar jika kematian akibat kemalangan atau hilang upaya kekal dan keseluruhan berlaku diarab saudi.
5. HIBAH.
6. Perlindungan pendapatan
7. Simpanan percuma(jika disahkan mengidap penyakit kritikal)
8. Rebet cukai pendapatan
9. Dividen tahunan purata 9%

Lihat gambah rajah dibawah untuk perbandingan menyimpan ditabung haji dan Takaful Hajj


DANA SYARIAH MAA TAKAFULINK

Setiap simpanan akan dilaburkan di dalam dana-dana syariah terpilih MAA Takafulink. Pulangan hasil dari pelaburan akan dimasukkan ke akaun penyimpan bagi mengoptimumkan simpanan.

Prestasi dana-dana syariah MAA Takafulink adalah amat kompetitif dan mampu menyaingi prestasi pelaburan ASB dan dana-dana saham amanah yang lain.

0 comments:

Post a Comment

sudi-sudila komen yer....